Psycholoog-coach

Is een psycholoog er alleen voor mensen met stoornissen en psychische klachten? Ik denk van niet! Door mijn achtergrond als psycholoog weet ik hoe iemand soms echt uit balans kan raken. Wanneer een stoornis zich heeft ontwikkeld zoeken mensen hulp bij psychologen. Maar waarom zou je dat niet vóór zijn? Als psycholoog ben ik deskundig in menselijk gedrag, drijfveren en gespreksvoering. Dat betekent dat ik door middel van gesprekken met mensen op zoek ga naar wat hen blij maakt, waar het misschien wringt, wat er tussen de wens en de werkelijkheid in staat.

Coaching helpt je verder als…

… je ontevreden bent in je leven, maar niet goed weet wat je daaraan kunt doen.

… je merkt dat angsten je belemmeren in doen wat je echt wilt.

… je moeite hebt om prettig om te gaan met je emoties.

… je steeds in dezelfde valkuil stapt en wil leren hoe deze te ontwijken.

… je vaak negatief over jezelf denkt.

… je veel piekert en het je niet lukt te stoppen.

… je jezelf beter wil leren kennen: wat wil je, waar word je blij van?

… je meer zicht wilt krijgen op de uitwerking van je eigen gedrag op anderen.

 

Ook met andere vragen op gebied van persoonlijke ontwikkeling kun je bij AnyMind terecht. Lees hier hoe een traject in zijn werk gaat.

De antwoorden heb ik niet, de juiste vragen wel.
Ben jij klaar om op zoek te gaan?

Minicursussen Persoonlijk

Kant-en-klare pakketten voor een healthy mind op persoonlijk vlak.
Minicursussen bestaan uit een vast aantal sessies over een bepaald onderwerp met een vaste inhoud.

Wil je een traject dat meer is toegesneden op je persoonlijke situatie en bijvoorbeeld langer stil staan bij een bepaald onderwerp, kies dan voor een coachtraject.

 

Plannen en organiseren – 5 sessies

Altijd te laat? Druk, druk, druk? Nooit genoeg tijd?

Stop met stressen en neem controle over je tijd. Dat betekent efficiënter worden, maar ook keuzes maken. Newsflash: het kán niet allemaal. In deze minicursus is er aandacht voor efficiëntie, realistisch plannen in plaats van ‘wishful plannen’, prioriteren en ook: kiezen en ‘nee’ zeggen. Schrijf je in!

 

Opgeruimd! – 6 sessies

Kun je nooit iets vinden? Gooi jij altijd op het laatste nippertje alle rommel in de kast voor de visite komt?

In deze minicursus krijg je handvatten voor een opgeruimder huis, ook als er geen visite komt. Je krijgt inzicht in wat rommel is, waar jouw rommel ‘hotspots’ zijn en waar rommel door wordt veroorzaakt. Uiteraard gaan we daarna aan de slag met opruimen: hoe ruim je eigenlijk goed op? Waar ruim je de spullen op? Hoe zorg je ervoor dat je dat ook blijft doen? En heel belangrijk: hoe pak je de draad weer op als je het weer uit de hand hebt laten lopen (want geloof me: dat gaat gebeuren).

Deze minicursus kan bij jou thuis worden gegeven, je betaalt dan ook reiskosten. Schrijf je in!

 

Realistisch zelfbeeld – 8 sessies

‘Wie ben ik eigenlijk?’ ‘Dat kan ik toch niet.’ ‘Ik ben niet goed genoeg.’ ‘Ik ben niet leuk.’ ‘Ik ben geen goede collega/vriend(in)/partner/ouder.’

Denk je vaak negatief over jezelf? Weet je niet goed wie je bent? Iedereen heeft allerlei aannamen over zichzelf. Wanneer deze vooral negatief zijn, is er sprake van een negatief zelfbeeld. In deze minicursus zoomen we hierop in. Kloppen die aannamen wel? Wat zijn jouw sterke en leuke kanten? Niemand is perfect, we zullen dus ook tegen minder mooie eigenschappen aanlopen. Hoe erg is dat eigenlijk? Schrijf je in!

 

Grenzen stellen en bewaken – 6 sessies

Ben jij aan het hollen voor iedereen en kom je niet aan jezelf toe? Tijd voor meer balans!
Iets doen voor anderen is waardevol, maar zonder tijd om jezelf op te laden is het niet vol te houden. Vind je het moeilijk om deze balans te vinden? Dan is deze minicursus iets voor jou.
Je leert je grenzen kennen, we kijken wat het voor jou lastig maakt om voor jezelf te kiezen. We gaan oefenen met grenzen aangeven en kijken naar momenten dat over je grenzen gaan niet erg is. Tot slot maken we een actieplan voor na de cursus: wat te doen als je merkt dat je langzaamaan weer in je oude patroon terugvalt. Op die manier word je je eigen coach!

Schrijf je in!

 

Omgaan met emoties – 6 sessies

Vind je het moeilijk je emoties in de hand te houden? Of zou je juist je emoties wat meer willen uiten? Schaam jij je regelmatig voor je emoties of denk je dat je ‘raar’ bent?

In deze minicursus leer je je emoties herkennen en accepteren, zonder erdoor overspoeld te raken en zelf de regie over je gedrag te houden. Schrijf je in!

 

Niet gevonden wat je zocht? Kijk ook eens bij minicursussen voor professionele ontwikkeling, coachtrajecten of neem contact op om jouw vraag te bespreken.

Minicursussen Professioneel

Kant-en-klare pakketten voor een healthy mind op professioneel vlak.
Minicursussen bestaan een vast aantal sessies over een bepaald onderwerp, de inhoud ligt vast. Wil je een traject dat meer is toegesneden op je persoonlijke situatie en bijvoorbeeld langer stil staan bij een bepaald onderwerp, kies dan voor een coachtraject.

 

Grenzen stellen en bewaken – 6 sessies

Heb je aan het eind van de dag van alles voor je collega’s gedaan, maar ben je niet toegekomen aan je eigen werk? Liggen er op de een of andere manier steeds taken bij jou die niet bij jouw functie horen? ‘Nee’ zeggen moeilijk?

In deze minicursus leer je hoe je je eigen werk meer prioriteit geeft, zonder die vervelende collega te worden die nooit iets voor een ander doet. ‘Nee’ zeggen betekent niet dat je geen betrokken, gewaardeerde collega bent. Integendeel, je hebt meer controle en overzicht en kunt hierdoor juist met meer aandacht af en toe je collega helpen, zonder dat je ondertussen in de stress zit over je eigen werk. Schrijf je in!

 

Efficiënt werken – 5 sessies

Ben jij de hele dag druk, maar heb je om vijf uur het idee dat je niets hebt gedaan? Waarschijnlijk ben je ‘afvinkverslaafd‘: je doet  steeds kleine taakjes die je vervolgens kunt afvinken, met een kort prettig gevoel tot gevolg. De grote (meestal belangrijker) taken blijven hierdoor liggen en dit leidt niet zelden tot overwerk. Ook beperkte kennis van computerprogramma’s kan leiden tot traag werken, terwijl anderen hetzelfde werk in een mum van tijd gedaan lijken te krijgen.

Je krijgt in deze minicursus tools aangereikt om efficiënter te werken. Je leert meer bewust te zijn van jouw effectiviteitscurve en daar gebruik van te maken. Welke taken doe ik wanneer? Wanneer ben ik op mijn best? Ook wordt er aandacht besteed aan planning en organisatie van taken. Indien gewenst is er aandacht voor verschillende handige functies in computerprogramma’s en apps. Schrijf je in!

 

Stresshantering – 5 sessies

Val jij stil bij hoge druk? Voel je je continu gejaagd?

Stress kan verschillende oorzaken hebben en kan op zich geen kwaad. Heb je echter voortdurend stressgevoelens, dan heeft dit invloed op je gezondheid en je werkprestaties.

In deze minicursus leer je de bronnen van jouw stress kennen. Je leert wat voor jou een prettige werksituatie is en je leert hoe jij je werk het best zou kunnen inrichten. Daarnaast leer je ook met stressgevoelens om te gaan; niet alle oorzaken zijn te vermijden. Je leert stress in een vroeg stadium herkennen en we gaan opzoek naar wat voor jou werkt om weer te ontspannen. Tot slot leer je de  stressgevoelens te accepteren en de gevolgen ervan op jezelf en je werk zo beperkt mogelijk te houden. Schrijf je in!

 

Omgaan met conflicten – 5 sessies

Op de werkvloer is er vaak sprake van tegengestelde belangen.  De belangen van een ondernemer kunnen botsen met die van de klant of concurrent; die van een werknemer met die van de baas of collega. Trek jij altijd aan het kortste eind, omdat je geen zin hebt in een discussie? Of beland je juist vaak in ruzies op de werkvloer? Heb je moeite met het voeren van slechtnieuwsgesprekken? Bang om te vragen om gunsten, een beter salaris of meer tijd?

Je leert in deze minicursus wat conflicten zijn en wat jouw eigen perceptie is. Je leert wat er bij jou gebeurt in conflicten of in situaties waar conflicten kunnen ontstaan. Daarnaast leer je je eigen behoeften en doelen te herkennen en het belang ervan in te zien. Je leert voor je eigen behoeften en doelen te gaan staan, met respect voor de ander. Je leert zoeken naar een win-winsituatie,  maar leert ook een goede verliezer (of winnaar) te zijn. Je leert bij slechtnieuwsgesprekken empathisch te zijn, zonder van je boodschap of standpunt af te wijken. Schrijf je in!

 

Communicatie – 7 sessies

Je hebt een goed idee tijdens een vergadering, maar je gaat twijfelen en besluit niets te zeggen. Een paar minuten later oppert iemand anders hetzelfde idee en wordt het met veel lof ontvangen. Herkenbaar? Kom jij vaak in oeverloze discussies zonder conclusie terecht en spelen er vaak onderliggende emoties of motieven een rol in discussies?

In deze minicursus leer je hoe je in gesprek en op papier en mail overkomt op anderen en leer je hoe je duidelijk jouw mening of idee kunt overbrengen. Je leert hierbij rekening houden met je luisteraar of lezer: een groep of een individuele collega, je baas, je klant of bijvoorbeeld je werknemer. Je leert verder kijken dan wat gezegd of geschreven wordt; we kijken naar de manier waarop iets wordt overgebracht en je leert de rol van je eigen behoeften en emoties en die van de ander zien en hiermee om te gaan. Op die manier kun je het initiatief nemen om onbevredigende communicatie, waar langs elkaar heen gepraat wordt, om te buigen in communicatie waar juist begrip ontstaat tussen gesprekspartners. Schrijf je in!

 

Balans in je werkdag – 5 sessies

Ben je regelmatig gevloerd na een werkdag? Merk je dat al je energie in de middag is opgebruikt? Of krijg je je taken juist in de ochtend niet gedaan om dat je nog niet op gang bent gekomen?

Je leert in deze minicursus je eigen ritme kennen en leert wat voor jou de meest efficiënte planning is. Je leert je energie verdelen en wat je kunt doen om jezelf gedurende de dag op te laden. Je leert je bewust worden van signalen van je lichaam, waardoor je actie kunt ondernemen voordat je uitgeblust raakt. Er is er aandacht voor het beheersen van je werkdruk. Tot slot komt ook je levensstijl buiten je werk aan bod, want ook die heeft invloed op je energiepeil en dus ook op je werkdag. Schrijf je in!

Deze minicursus is te gebruiken als burn-outpreventie en kan ook als coachingstraject gevolgd worden, wanneer je meer persoonlijkere en langduriger begeleiding zoekt.

 

Niet gevonden wat je zocht? Kijk ook eens bij minicursussen voor persoonlijke ontwikkeling, coachtrajecten of neem contact op om jouw vraag te bespreken.

AnyMind

A balanced mind is a healthy mind.

Soms hard werken, soms lekker niks doen.  Je ergens in vastbijten en dingen loslaten. Gaan voor wat jij wil en meegaan met de ander. Gezond eten en soms genieten van ongezond lekkers. Bewegen en op de bank hangen. De leidraad hierbij, ben je zelf.

In alle coachingstrajecten en minicursussen bij AnyMind krijgt deze leidraad aandacht. Of je nu leert plannen en organiseren of je grenzen leert stellen: we kijken steeds naar wat voor jou werkt. Het gaat bij AnyMind niet alleen om productie, om alleen maar meer of beter. Het gaat om zo goed mogelijk gebruik te maken van jouw mogelijkheden, op een manier die voor jou prettig is. Zodat er ook tijd is om op te laden en te ontspannen. Zo blijf je in balans en voorkom je problemen. Kijk voor persoonlijke ontwikkeling bij de minicursussen Persoonlijk, voor professionele ontwikkeling bij minicursussen Professioneel, of bij coaching voor een helemaal op maat gemaakt traject.

Ook als je uit balans bent geraakt, op je werk of privé, kun je bij AnyMind terecht. Wat werkt voor jou, wat maakt jou blij? Wat houdt je nu tegen? Waar wringt het? Samen gaan we kijken naar wat je uit balans heeft gebracht en wat er moet gebeuren om die balans weer terug te brengen. Een coachtraject is hiervoor bij uitstek geschikt, maar kijk ook eens bij de minicursussen Persoonlijk of Professioneel.


Coaching // Plannen en organiseren // Opgeruimd! // Realistisch zelfbeeld // Ruimte voor jezelf // Omgaan met emoties // Grenzen stellen en bewaken // Efficiënt werken // Stresshantering // Omgaan met conflicten // Communicatie // Balans in je werkdag